En vecka i Sri Lanka

Det här är inte ett typiskt inlägg på min blogg, men det har varit lite annat den senaste tiden. Jag var i Sri Lanka i lite över en veckas tid, och tänkte att jag skulle visa lite bilder och berätta om resan för er här. Sri Lanka har verkligen allt: stränder, hotell, berg, vattenfall, te, frukter, fisk, shopping och framför allt trevliga människor. Man hinner se mycket på en vecka, men verkligen inte allt.

Jag hade ipaden med ifall att jag skulle ha fått för mig att skriva gradu (har keyboard och programmen på den), men jag öppnade inte ipaden en enda gång under hela resan. Den var inlåst i safen på hotellrummet i princip hela resan. Wifi-koden jag hade gällde bara för en apparat så jag hade det på telefonen. Jag skulle nog ha fått en till kod ifall jag ville, men var allvarligt inte så intresserad av att skriva gradu i Sri Lanka. 2012 när jag var i Thailand gjorde jag ganska mycket studiearbete och ibland behöver man faktiskt paus från sånt. Också studerande behöver paus ibland. Vi är också människor.

Jag fick blommor direkt vid flygplatsen av sällskapets bekanta. De höll i en vecka. Vasen är en avklippt vattenflaska.

En stor del av resan gick åt till vila, men mitt sällskap hade en del kontakter just i Sri Lanka, så vi fick se en del grejer man normalt inte ser som turist. Bland annat fick vi besöka två lokala hem, och äta riktig Sri Lanka-mat, vilket var väldigt fint. Maten var väldigt god på båda ställena och inte alls för kryddstark. Jag har bilder från båda ställena, men vet inte vad människorna tycker om att synas på bild här så de kommer inte upp hit. Jag vet att ni förstår.

Ambalangoda. Närmsta samhälle till hotellet. Folk där kallade det village (alltså by) men i finska mått är det nog en stad, med ca 20 000 invånare.

En dag åkte vi via Hikkaduwa till Galle, alldeles vid den sydvästra spetsen av Sri Lanka. Vad jag kommer ihåg var det holländare och portugiser som byggt en stor del av staden, och det märktes. Åtminstone innanför murarna kändes staden väldigt europeisk. Vi var till och med in i en protestantisk kyrka, som kändes väldigt lik kyrkorna vi är vana vid här. I Galle var vi också in till sjöhistoriska museet och besökte ett tempel. Templet var väldigt vackert men inga foton fick tas så sådana finns inte.

Galle, riktigt vid Sri Lankas sydvästra spets.

Hikkaduwa strand. Här såg vi också ett par stora sköldpaddor.

En skräcködla som stoppade trafiken mellan Hikkaduwa och Ahungalla där vi bodde. Här hann jag få den på bild innan den smet in i någons trädgård.

En dag var vi på ett långt äventyr uppe i bergen. Vi besökte ett annat tempel också och fick faktiskt se ett brudpar utanför. Det var spännande att se hurdana bröllopskläder de har där, för de är förstås lite annorlunda än det vi är vana vid. Bruden hade dock vit klänning precis som vi också har, men en massa guldutsmyckningar som inte är så vanliga här. Ingen slöja heller. Brudgummen hade något slags traditionell dräkt och vad jag minns var den lila, med stora axelvaddar och något slags hatt i samma färg och mönster som resten. Vi fick faktiskt fotografera dem och också vara med på bilder med dem, men som sagt har jag inte frågat om lov att publicera bilderna, så då gör jag det inte. Jag har blivit stenhård med det här och frågar hellre en extra gång om lov att använda en bild än att jag publicerar något som någon senare vill att jag tar ner. Men nog om det. Den här dagen såg vi också fyra olika vattenfall och rutshade faktiskt ner för ett. Det kändes som att åka pulka i vattnet och var nog en upplevelse. Inga andra turister hade hittat dit förutom vi, men vi hade ju kontakter så. Det var en jättelång dag, men inget jag glömmer helt direkt.

Alltså det här stället. 1500 (?) meter över havet och det var här vi rutshade ner för vattenfallet.

En annan sak som var lite häftig var att jag fick träffa och prata med sångerskan Brigitte Pinter. Jag tog faktiskt bild med henne också, men samma sak här, frågade inte om jag får publicera den, så dessa bilder hålls också på mitt minneskort och dator/telefon. Om du är min vän får du se. 😀 Sen hann jag också sjunga lite karaoke, och fick titeln ”star of the night”. En äldre man kom också fram till mig och sade ”That was exquisite” efter att jag sjungit Lascia ch’io pianga. Så det kommer nog en version på den på min youtubekanal i något skede.

Ännu en solnedgång 😀

Och här har ni en bild på mig också.

IMG_0598 - Copy.JPG

Jag heter Utrica på singalesiska. En bekant skulle göra ett silverhänge åt mig med mitt namn, men det blev lite fel. (Vi frågade flera vad det stod, och det står tydligen Utrica eller Otrica) Men iofs brukar jag ju säga att jag heter Anna på finska också då jag annars får förklara ganska länge vad jag heter. (Anna är ett av mina namn på riktigt också så jag ljuger inte) Men jag kan heta Utrica på singalesiska. Det är ändå nästan Fredrica. Och smycket är ju fint så jag tänker använda det.

Det här blev ett lite annorlunda inlägg, men jag tänker att det är trevligt för mig att komma tillbaka till det här inlägget när jag vill drömma mig bort till Sri Lanka. Hela resan går ju inte att sammanfatta i ett enda blogginlägg, men det ”viktigaste” finns med här. Kommer jag på något mera som hör ihop med bloggen i övrigt kommer jag förstås att skriva om det, men här var nu en snabbsammanfattning av min resa.